انتقاد تند نهادهای بین‌المللی و فعالان از سازمان ملل به‌ دلیل «حذف زنان افغان از نشست دوحه» - BBC News فارسی (2024)

انتقاد تند نهادهای بین‌المللی و فعالان از سازمان ملل به‌ دلیل «حذف زنان افغان از نشست دوحه» - BBC News فارسی (1)

منبع تصویر، MOFA.GOV.QA

شماری از نهادهای بین‌المللی، گروه‌های حقوق بشری، فعالان زن افغان و مقام‌های سابق این کشور از «حذف زنان در نشست آتی دوحه» به شدت انتقاد کرده و آن را «خیانت» به زنان و دختران افغانستان خوانده‌اند.

قرار است سومین نشست دوحه در مورد افغانستان در ۳۰ جون و اول جولای در پایتخت قطر به میزبانی سازمان ملل برگزار شود و حکومت طالبان نیز گفته است که در این نشست شرکت می‌کند.

اما سازمان‌های بین‌المللی و گروه‌های حقوق بشری می‌گویند که حکومت طالبان خواهان آن شده‌است که زنان در این نشست شرکت نکنند و به همین دلیل «بحث در مورد حقوق زنان از دستور کار این نشست خارج شده است.»

با آنکه سازمان ملل هنوز دستور کار این نشست را به گونه رسمی اعلام نکرده است اما یک مقام وزارت خارجه طالبان در پستی در شبکه ایکس نوشته است که دستور کار نشست سوم دوحه با آنها در میان گذاشته شده و در این نشست در مورد «بخش‌های خصوصی، مالی، بانکی و مواد مخدر» بحث خواهد شد.

دیدبان حقوق بشر با انتقاد شدید از سازمان ملل متحد به خاطر حذف زنان از نشست آتی دوحه، به شدت انتقاد کرده و این تصمیم سازمان ملل را محکوم کرده است.

Skip مطالب پیشنهادی and continue reading

مطالب پیشنهادی

End of مطالب پیشنهادی

تیرانا حسن، مدیر اجرایی این نهاد به «تشدید سرکوب زنان و دختران توسط طالبان» اشاره کرده و گفته گزارش‌ها در مورد این که سازمان ملل قصد دارد نشستی را با شرکت طالبان اما بدون حضور زنان برگزار کند، «تکان‌دهنده است.»

به گفته او در شرایطی که هیچ زنی برای شرکت در این نشست دعوت نشده اما بدرفتاری‌های گسترده طالبان علیه زنان و دختران در افغانستان، یکی از جدی‌ترین بحران‌های حقوق زنان در جهان را ایجاد کرده است.

انتقاد تند نهادهای بین‌المللی و فعالان از سازمان ملل به‌ دلیل «حذف زنان افغان از نشست دوحه» - BBC News فارسی (2)

منبع تصویر، Getty

سیما ثمر: سازمان ملل برای کشاندن طالبان به نشست دوحه زنان را حذف کرده است

فرشته عباسی از محققان دیدبان حقوق بشر نیز با اشاره به شرایط دشوار زنان در داخل افغانستان گفت: «در چنین وضعیتی خیلی مهم است که صدای زنان افغانستان شنیده شود و نمایندگان زنان افغانستان در این نشست حضور داشته باشند.»

آگنس کالامار، دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل، نیز گفته است که اگر این نشست به اندازه کافی به بحران حقوق‌بشر در افغانستان نپردازد و مدافعان حقوق بشر، نمایندگان زنان و سایر ذینفعان مرتبط از جامعه مدنی افغانستان در آن شامل نباشند از اعتبار لازم برخودار نخواهد بود.

به باور او به حاشیه راندن بحث‌های انتقادی در مورد حقوق بشر غیرقابل قبول است و تاثیرات مخربی بر جا می‌گذارد.

در همین حال سیما سمر، وزیر پیشین امور زنان و رئیس سابق کمیسیون حقوق بشر افغانستان به روزنامه گاردین گفته است که سازمان ملل برای کشاندن طالبان به این نشست به خواست آن‌ها مبنی بر حذف زنان تن داده است. او کنار گذاشتن زنان از این نشست را «تسلیمی غیرمستقیم» به خواست طالبان خوانده است.

حبیبه سرابی، یکی دیگر از وزیران سابق امور زنان در افغانستان و اولین والی زن این کشور نیز به روزنامه گاردین گفته است که جامعه جهانی تعامل با طالبان را بر حقوق زنان ارجحیت داده است.

زنان معترض در داخل افغانستان نیز می‌گویند که قرار ندادن حقوق زنان در دستور کار این نشست به معنای عادی‌سازی رفتار طالبان با زنان است.

مریم معروف آروین، رئیس «جنبش شنبه‌های ارغوانی» در داخل افغانستان به بی بی سی گفت که سازمان ملل با دعوت نکردن از زنان در این نشست ثابت خواهد کرد که کمترین اهمیتی به ارزش‌های حقوق بشری قایل است.

مونسه مبارز، از مدافعان حقوق بشر در خارج از افغانستان نیز با انتقاد از این تصمیم سازمان ملل گفت: «اگر جهان بخصوص سازمان ملل به این باور است که طالبان واقعیت افغانستان هستند و با واقعیت افغانستان واقع‌بینانه برخورد بکنند، زنان، جامعه مدنی و مردم افغانستان که تحت ستم آشکار طالبان قرار دارند، واقعیت بزرگتر از این است. حذف زنان از این نشست و ترجیح دادن طالبان به عنوان لکه ننگی بر تاریخ سازمان ملل درج خواهد شد.»

انتقاد تند نهادهای بین‌المللی و فعالان از سازمان ملل به‌ دلیل «حذف زنان افغان از نشست دوحه» - BBC News فارسی (3)

منبع تصویر، EPA

فوزیه کوفی، نماینده پیشین پارلمان نیز گفته است که حذف زنان، نهادهای مدنی و نیروهای دموکراتیک از نشست دوحه شکست دیگری برای سازمان ملل است که اکنون خود را تنها بازیگر افغانستان می‌داند. به گفته او «طراحی نشست دوحه بر اساس میل طالبان در تضاد با قطعنامه ۲۷۲۱ شورای امنیت است.»

دیدبان حقوق بشر نیز تاکید کرده که حذف زنان از این نشست با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد زنان، صلح و امنیت، که به دنبال تضمین مشارکت کامل زنان در بحث‌های کلیدی بین‌المللی است، مغایرت دارد.

اما داوود ناجی، فعال سیاسی معتقد است: « بهترین گزینه در وضعیت فعلی، تحریم نشست دوحه است. چون تاکید صرف بر حضور آنهم در شرایطی که هرکسی می‌تواند مدعی نمایندگی از زنان و جامعه مدنی باشد، فقط می‌تواند به این نشست مشروعیت ببخشد.»

پیش از این ده‌ها دختر، زن و فعال حقوق زنان نیز اعلام کرده‌اند که این نشست را تحریم می‌کنند.

اما رزا اوتونبایوا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل برای افغانستان، گفته است که نشست سوم دوحه یک «مکانیسم حیاتی» در جهت رسیدگی به مسائل مبرم افغانستان است و مشارکت طالبان در آن به معنی مشروعیت بخشیدن یا «عادی‌ ساختن» روابط با آنها نیست.

انتقاد تند نهادهای بین‌المللی و فعالان از سازمان ملل به‌ دلیل «حذف زنان افغان از نشست دوحه»  - BBC News فارسی (2024)
Top Articles
Latest Posts
Article information

Author: Errol Quitzon

Last Updated:

Views: 5823

Rating: 4.9 / 5 (59 voted)

Reviews: 90% of readers found this page helpful

Author information

Name: Errol Quitzon

Birthday: 1993-04-02

Address: 70604 Haley Lane, Port Weldonside, TN 99233-0942

Phone: +9665282866296

Job: Product Retail Agent

Hobby: Computer programming, Horseback riding, Hooping, Dance, Ice skating, Backpacking, Rafting

Introduction: My name is Errol Quitzon, I am a fair, cute, fancy, clean, attractive, sparkling, kind person who loves writing and wants to share my knowledge and understanding with you.